Niet pochýb, že v roku 2023 majú spoločnosti už za povinnosť starať sa o svojich zamestnancov a orientovať sa na ľudí. Organizácie musia prevziať zodpovednosť, pretože len tak môžu fungovať udržateľne. Čo to znamená v praxi? Aké povinnosti z toho vyplývajú pre manažérov? Na tieto otázky sa pokúsime nájsť odpovede.

 

Udržateľnou, efektívnou, stabilnou a angažujúcou organizáciou je, podľa odborníkov, organizácia zameriavajúca sa na ľudí, a to dokážu najlepšie zabezpečiť priamo jej vedúci pracovníci. Toto myslenie vedúcich pracovníkov sa za posledné desaťročie presadilo, ale dnes zažívame také ekonomické, sociálne a environmentálne zmeny, ktoré vyvolávajú čoraz väčší tlak na ľudí.

 

Žijú svoj každodenný život v strese, úzkosti a neistote. Starostlivá organizácia a tím vedúcich pracovníkov zameraný na ľudí nebude riešením pre vonkajšie okolnosti, ale bude riešením na zabezpečenie odolnosti ľudí tvárou v tvár ťažkostiam.

 

Dnes to už nie je možnosť, ale povinnosť. Zamestnancov treba podporovať, aby prevzali zodpovednosť za svoje duševné, emocionálne a fyzické zdravie. Zároveň za nich musí prevziať zodpovednosť aj organizácia, čo je jednak aj kľúčom k udržateľnosti.

 

Z pohľadu manažmentu nejde vôbec o ľahkú úlohu, pretože očakávania sa na vyšších pozíciách neznížili; a to ani napriek tomu, že všetky spoločnosti hrajú na takzvanom "ťažkom bojisku". V tejto situácii je potrebné viesť organizáciu tak, že sa nezvýši tlak až na hranicu únosnosti, ale že sa zvolí štýl vedenia založený na súcite, starostlivosti a pozitívnom psychologickom prístupe. Okrem toho, sú prípady, kedy aj samotní vedúci potrebujú starostlivosť.

 

Spoločnosť dokáže byť úspešná, ak je toto všetko dôležitým prvkom organizačnej kultúry, paradigmou vedenia. Takto sa totiž v zamestnancoch upevňuje vnútorná stabilita, vďaka ktorej je osobné a organizačné fungovanie udržateľné.